Här är Årets matbluff: “Har ändrat innehållet i smyg”

GB Big pack tar hem priset som 2022 års värsta matbluff.
– Om man har en produkt och ett välkänt varumärke kan man inte plötsligt ändra på huvudingrediensen utan att tydligt tala om det, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som står bakom tävlingen.

Bland rekordmånga (304) tävlingsbidrag till årets upplaga av antitävlingen Årets matbluff vaskades fem finalister fram av en namnkunnig jury, produkter som svenska folket därefter kunnat rösta på.
Nu är rösterna räknade – och vinsten gick till GB Big pack, som fick nästan 9 000 av totalt 18 647 röster.
Det var i våras som GB, som ägs av Unilever, gjorde om sitt klassiska glassrecept och ersatte mjölkprodukterna i Big pack med bland annat vatten och ärtprotein. Detta framgår dock endast av det finstilta på förpackningens baksida.
– GB pratar mycket om det positiva i ändringen, att produkten har ett lägre klimatavtryck. Men uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg, säger Björn Bernhardson på Äkta vara.
Men är det inte bra att företagen gör sina produkter mer klimatsmarta?
– Absolut! Men nu lyckas man med konststycket att lura två typer av konsumentgrupper. Dels alla de som tror sig köpa en mejeriprodukt men inte får en sådan, dels alla som faktiskt vill undvika mjölk och som gärna köper den här typen av produkter – men inte förstår att den här glassen är för dem.
Så hur skulle de ha gjort om ni fick bestämma?
– Lansera glassen som vegoglass i stället, och göra en grej av det. Om man har en produkt och ett välkänt varumärke kan man inte plötsligt ändra på huvudingrediensen utan att tydligt tala om det.
Ni har arrangerat den här tävlingens sedan 2015, när har den spelat ut sin roll?
– När den inte längre behövs. Vi på Äkta vara brinner för vad maten innehåller och finns till för matens och begreppens försvar. Vi menar att något som heter cider också ska vara cider, precis som något som heter korv ska göras av kött och något som heter glass ska vara en mejeriprodukt. I annat fall får man sätta ett ord som ”vego” eller liknande framför så att det blir tydligt för konsumenten.
Enligt Björn Bernhardson har många livsmedelsföretag som tidigare varit finalister i Årets matbluff förändrat sina produkter som ett direkt resultat av uppmärksamheten. Under de fyra senaste åren har det varit sammanlagt 21 finalister, av dessa har drygt hälften bytt namn, förändrat innehåll eller förpackningsdesign i efterhand.
– Det visar att tävlingen faktiskt har effekt.
Hur funkar det – delar ni ut något faktiskt pris till vinnaren?
– Vi gratulerar och skickar ett diplom med uppgift om antal röster som den vinnande produkten fått samt vinnarmotiveringen.
Vad tror du om chansen att årets diplom hängs upp i typ entrén hos Unilever?
– Jag skulle säga att den är minimal!

Dela

Fler nyheter i Förädling

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.