De gör barnmat utan tillsatser – i klimatsmart kostym

Familjeföretaget Alex & Phil ”vill revolutionera kvaliteten på barnmat i livsmedelsbutiken”. Nu lanserar de kompletta måltider i klimatsmart förpackning.

Det var när juristen och diplomaten Jenny Wessblad Hårdh fått barn som hon upptäckte att det var svårt att hitta god och näringsriktig mat att ge till barnen om hon inte lagade den själv. Detta fick yrkeslivet att ta en helt ny vändning, hon grundade företaget Alex & Phil (uppkallat efter sönerna Alexander och Philip) med mat för barn som görs enbart på ekologiska och Krav-märkta råvaror och helt utan tillsatser. Produkterna innehåller varken konserveringsmedel, rismjöl, stärkelse eller andra utfyllnader.

– Vi vuxna vill ha ärliga, näringsrika råvaror. Vi borde vara lika kräsna när det gäller våra barn, säger Jenny Wessblad Hårdh.

Konceptet växer och när man nu i dagarna lanserar kompletta måltider för barn i klimatsmart tetrapak är en del av syftet att utmana resten av branschen att se över sina förpackningar.

Enligt en studie utförd av Tricorona Climate Partner har nämligen Tetra Recart 80 procent mindre klimatpåverkan än de annars vanliga glasburkarna med lock.

– Vi vill visa vägen både vad gäller matens innehåll och vad gäller långsiktig hållbarhet och vårt gemensamma ansvar i klimatfrågan, säger Jenny Wessblad Hårdh.

Nyheterna har fått en bred listning hos de stora dagligvarukedjorna, som Axfood, Coop och Ica, och de rullas nu ut i butik.

Alex & Phil det enda märket för barnmat i Sverige som är Äkta vara-märkt. I sortimentet finns mat för barn från 6 månader och uppåt: Kompletta måltider, gröt, grönsaksmellisar, smoothies i klämmisformat.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.