De vann Livsmedelspriset 2018

Initiativet Hållbar Livsmedelskedja är vinnare av Livsmedelspriset 2018, för att man på ett kraftfullt sätt lyckats samla både primärproducenter, livsmedelsindustri och dagligvaruhandel i ett unikt samarbete.

Livsmedelspriset delas ut till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

Det är Livsmedelsföreningen som står bakom priset, som delats ut sedan 1964.

I år går priset till initiativet Hållbar Livsmedelskedja, som driver hållbar utveckling genom samverkan.

– Inget enskilt företag sitter ensamma på lösningarna utan nyckeln till framtiden är ökad samverkan i värdekedjan. Samverkan är viktigt för att åstadkomma konkreta resultat, säger Anna Richert, expert på matfrågor på Världsnaturfonden och samordnare för Hållbar Livsmedelskedja.

De företag som står bakom initiativet är Arla, Axfood, Coop, Fazer, HKScan, Ica Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd, Pågen, Risenta, Tetra Pak, och Unilever.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.