De vann Livsmedelspriset 2018

Initiativet Hållbar Livsmedelskedja är vinnare av Livsmedelspriset 2018, för att man på ett kraftfullt sätt lyckats samla både primärproducenter, livsmedelsindustri och dagligvaruhandel i ett unikt samarbete.

Livsmedelspriset delas ut till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

Det är Livsmedelsföreningen som står bakom priset, som delats ut sedan 1964.

I år går priset till initiativet Hållbar Livsmedelskedja, som driver hållbar utveckling genom samverkan.

– Inget enskilt företag sitter ensamma på lösningarna utan nyckeln till framtiden är ökad samverkan i värdekedjan. Samverkan är viktigt för att åstadkomma konkreta resultat, säger Anna Richert, expert på matfrågor på Världsnaturfonden och samordnare för Hållbar Livsmedelskedja.

De företag som står bakom initiativet är Arla, Axfood, Coop, Fazer, HKScan, Ica Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd, Pågen, Risenta, Tetra Pak, och Unilever.

 

Fler nyheter i Arkiv

Nyckelhålet är välkänt bland konsumenterna

Nyckelhålet är en av de mat-märkningar som konsumenter känner till allra bäst. Kännedomen är mer utbredd hos äldre, men unga har en positivare inställning till märkningen. Det visar en färsk undersökning som genomfördes av Origo Group på uppdrag av Livsmedelsverket.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem