Ny siffror avslöjar svenska folkets matvanor: Mer godis och mindre frukt

Alkoholfria drycker var det som ökade allra mest, när försäljningen av livsmedel och drycker steg med 2,9 procent under förra året, enligt ny statistik från SCB. Den visar även att svenska folket fortsätter att lägga betydligt mer pengar på godis och choklad än på frukt och grönt.

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker landade på 334 miljarder kronor 2021. Det är nio miljarder mer än 2020, vilket motsvarar en uppgång på 2,9 procent förra året.
– Den totala uppgången förklaras av att volymen av sålda livsmedel och drycker ökade med 2,5 procent samtidigt som priserna bara steg med 0,4 procent i fjol. De stora prisuppgångarna vi sett under det här året kommer att synas när vi summerar 2022, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Försäljningen ökade i samtliga varugrupper utom för frukt samt övriga livsmedel. Allra mest ökade den i varugruppen alkoholfria drycker, där uppgången landade på 7,9 procent.
– Inom den gruppen var det mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer som ökade mest. Där steg försäljningen med 8 procent under 2021.

I linje med de senaste årens utveckling lade befolkningen mer pengar på godis än på frukt även under fjolåret.
– Försäljningen av godis uppgick till 2 312 kronor per person förra året. Det motsvarar godis för 44 kronor per person varje vecka, vilket är två kronor mer än under 2020. Försäljningen av frukt hamnade på 31 kronor i veckan per person, vilket är samma som 2020, säger Daniel Wester.

Den huvudsakliga insamlingskällan är datakasseregisterstatistik från de fem stora dagligvarublocken; Ica, Kooperationen, Axfood, Lidl och Bergendahls. Eftersom försäljningen mäts i pengar kan en ökning förklaras både av prisökningar och av att en vara säljs i större mängd än tidigare.

 

Total försäljning i löpande priser 2021 

Varugrupp Försäljning i miljoner kronor Utveckling sedan 2020 (%)
Livsmedel och drycker             334 367  2,9
Livsmedel och alkoholfria drycker             283 531  2,7
Livsmedel             252 769  2,1
Bröd och övriga spannmålsprodukter               41 671 5,7
Kött               45 329 2,2
Fisk               14 857 0,3
Mjölk, ost och ägg               41 967 1,3
Oljor och fetter                  7 809 0,7
Frukt               21 913 -2,1
Grönsaker               31 761 -0,1
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr               35 050 6,0
Övriga livsmedel               12 414 -0,8
Alkoholfria drycker               30 762  7,9
Kaffe, te och choklad                  8 980 7,9
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer               21 782 8,0
Alkoholhaltiga drycker               50 835  3,9
Spritdrycker               10 374 8,0
Vin               26 271 3,1
Öl               14 190 2,7

 

 

Försäljning per capita i löpande priser 2021

Varugrupp Försäljning i kronor Utveckling sedan 2020 (%)
Livsmedel och drycker            31 990  2,2
Livsmedel och alkoholfria drycker            27 126  2,0
Livsmedel            24 183  1,4
Bröd och övriga spannmålsprodukter               3 987 4,9
Kött               4 337 1,5
Fisk               1 421 -0,4
Mjölk, ost och ägg               4 015 0,6
Oljor och fetter                  747 0,0
Frukt               2 096 -2,8
Grönsaker               3 039 -0,8
Socker, sylt, honung, choklad och konfektyr               3 353 5,3
Övriga livsmedel               1 188 -1,5
Alkoholfria drycker               2 943  7,2
Kaffe, te och choklad                  859 7,1
Mineralvatten, läskedrycker, frukt- och grönsaksjuicer               2 084 7,2
Alkoholhaltiga drycker               4 864  3,2
Spritdrycker                  993 7,3
Vin               2 513 2,4
Öl               1 358 2,0

 

 

Dela

Fler nyheter i Dryck och Måltider och Trend

Ny databas samlar offentliga inköp av livsmedel: “En möjlighet för producenterna”

Vilka livsmedel köper kommunerna? I den nya SILO-databasen finns möjlighet att ta reda på allt från stor andel svenskproducerade produkter som serveras till vilken förädlingsgrad råvarorna har samt vilka producenter och leverantörer kommunerna har.
– Det här kan bidra till ökad innovation hos företagen, säger Eva Sundberg, sakkunnig på Jordbruksverket som står bakom satsningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.