Från sidoflöde till krogmenyn

”Svinnovation” är en ny metod som ska hjälpa livsmedelsföretag att bättre ta vara på sina rester. På så vis har bland annat en helt ny ost skapats: Kerno, gjord på räddat gurkspad och kärnmjölk som blivit över från smörtillverkning.

Svinn förekommer i hela livsmedelskedjan och i Sverige slänger vi ungefär 25 procent av all mat. Därför har Annika Grälls, ansvarig för område mat och måltid vid Alfred Nobel Science Park, tillsammans med livsmedelsexperten Jesper Lindström vid Vreta Kluster, tagit fram metoden svinnovation.

– Metoden utgår från livsmedelsproducerande företag som har någon form av spill eller sidoflöden i sin produktion. Tanken är att metoden ska skapa uppslag och idéer till nya produkter, säger Jesper Lindström.

De nya produkterna, som tillverkas på sidoflöden, kan bli till nya livsmedel eller andra sorters produkter. I metoden värderar man vilka resurser och vilken kompetens som krävs för att utveckla idéerna, och vilken marknadspotential de får.

Processen testades i skarpt läge under en pilotstudie tidigare i år, vilket Livsmedel i fokus var snabba med att skriva om. Kinda Gurka hällde tidigare bort nära 250 000 liter gurkspad varje år – trots att en analys visar på att produkten innehåller nyttiga bakterier.

Svinnovationsmetoden tog fram en rad olika förslag för hur gurkspadet kan komma till användning som man därefter omvandlat till konkreta affärscase. I ett av dessa använde man gurkspadet tillsammans med kärnmjölk från Löt Gårdsmejeri. Kärnmjölken är spill från smörtillverkning, och när den kombinerades med gurkspadet skapades osten Kerno. Produkten blev så lyckad att krögaren Paul Svensson just nu köper upp allt som produceras. För den som vill testa kommer kerno att finnas på restaurangen Paul Taylor Lanthandel i Sundbyberg.

– Metoden kan användas av alla producenter och förädlare för att minska svinnet genom att göra det säljbart i annan form. Företagen kan göra det på egen hand eller genom samarbeten, säger Annika Grälls.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.