Hållbart – nu skruvar Reitan Convenience upp ambitionerna

Senast år 2030 ska alla produkter i Pressbyrån och 7-Elevens sortiment vara hållbara.
– Vårt arbete med att förändra branschen har bara börjat, säger säger Anna Wallenberg, vd för Reitan Convenience i Sverige.

På Reitan Convenience lab, eller PBX som butiken i Albano i Stockholm kallas, baseras hela sortimentet efter kundernas behov och planetens gränser. Syftet med butiken, som nu varit igång i precis ett år, är att testa nya lösningar för hållbara val.
– Ambitionen är att våra butiker ska bli världens mest hållbara. Därför fortsätter vi att utmana och inspirera tillsammans med våra leverantörer. Som bransch har vi tillsammans en lång väg att gå och det måste bli enklare för kunderna att välja hållbart on the go, säger Anna Wallenberg, i en kommentar.
Med PBX har man en plattform för att experimentera både kring produkter, tjänster och service, som sedan kan lyftas ut till Pressbyrån- och 7-Eleven-butiker – om det fungerar väl.
Reitan Convenience har som målsättning att sortimenten hos både Pressbyrån och 7-Eleven ska vara fullt hållbara år 2030.

– I arbetet med PBX har vi lyft upp frågor, utforskat produkter och sättet att sälja samt fått nya idéer om vad som behöver göras. Det har satt i gång tankar och idéer hos både oss själva och våra leverantörer och kunder. Vi ställer hårda krav på våra leverantörer och är glada för dem som haft möjlighet att följa med till PBX. Att alla inte når upp till de tuffa kraven är i sig är ett bevis på att vi är på rätt spår, säger Anna Wallenberg.

Här är några de produkter som tagits vidare till Pressbyrån och 7-Eleven:
* System för hållbarhetsdata som gör att det går att följa hållbarhetsavtrycket på produktnivå för hela Reitan Convenience
* Energieffektiva lösningar för kylning av produkter
* Nötter från Earth Control
* Tuggummi från True Gum
* Choklad från Divine och Tony’s
* Grillade egengjorda mackor
* Frukostprodukter såsom chiapudding och overnight oats

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Räkfisket tappar MSC-märkningen: “Det är komplext”

Från och med den 25 april är räkfisket i Skagerak, Kattegatt och Norskarännan suspenderat från MSC. Det innebär att det inte längre kommer att vara möjligt att köpa färska MSC-certifierade räkor i Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.