Han är Sveriges bästa hållbarhetschef 2020

Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers, är Sveriges bästa hållbarhetschef 2020. Det är tidningen Aktuell Hållbarhets läsare och en jury som avgör vem som får utmärkelsen. Han är Sveriges bästa hållbarhetschef 2020 – Vi har gjort saker före vår tid, säger Kaj Török.

Livsmedel i fokus ville ta reda på vad som ligger bakom utnämningen till Sveriges bästa hållbarhetschef och har pratat med Kaj Török. Han har varit med på Max Burgers hållbarhetsresa sedan 2006, först som rådgivare och sedan 2016 som anställd hållbarhetschef.

– 2008 hade vi världens första klimatmärkta meny. Därefter har många följt efter. Nu är till exempel även Unilever, Oatly, Felix och ICA inne på samma sak. Vi var dessutom världens första klimatpositiva matföretag.

Men vad är ett klimatpositivt matföretag? Enligt Kaj Török arbetar man med klimatavtrycket i tre steg.

Först mäter man hela klimatavtrycket, från lantbrukarens jord till gästens bord där även gästens resa till och från restaurangen ingår.

Steg två handlar om att minska utsläppen i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

– Det tar långt tid eftersom det också handlar om leverantörernas leverantörer.

Slutligen tas sådant man ännu inte har lyckats att minska genom klimatkompensation, det vill säga man planterar träd som binder koldioxid från atmosfären när de växer.

– Vi har klimatkompenserat sedan 2008, en fråga som har diskuterats fram och tillbaka.  Men FN är tydliga – om vi inte planterar fler träd kommer vi inte att kunna klara klimatfrågan.

I en hamburgerrestaurang är köttet den stora klimatboven.

– Den står för ungefär femtio procent av avtrycket, säger Kaj Török.

Tricket är att inspirera gästerna att välja sådant som har lägre klimatpåverkan, det vill säga växtbaserade burgare.

– Tillsammans med våra gäster har vi ökat försäljningen av våra laktovegetariska och helt veganska burgare från 2 procent av den totala volymen 2015 till 22 procent 2019. Det är en ökning med elvahundra procent på fyra år.

Här är den stora utmaningen produktutveckling. Det gäller att skapa vegetariska burgare som folk tycker är goda.

– Vi kan lura folk att äta en grön burgare en gång. Men om den inte smakar gott kommer de inte att köpa den igen. Det största vi kan göra för att minska vår klimatpåverkan är att se till att våra gröna burgare smakar minst lika bra som våra röda burgare.

När handen flyttas från en köttburgare till en helt växtbaserad, minskar klimatavtrycket med upp till 85 procent, enligt Kaj Török. Samtliga av kedjans hamburgare går att ersätta mot ett köttfritt alternativ.

– Gästen kan be oss att ”plantifiera” sin beställning. Och ofta känner de ingen skillnad på smaken om de inte vet om att de fick en växtbaserad burgare.

2019 blev Max Burgers fällda av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för vilseledande miljöpåstående i tv-reklam. Är det ni påstår inte sant?

– Vi blev fällda för en enda mening i en femton sekunder reklam. Den har vi slutat använda helt.

Meningen som fick kritik var ”Varje tugga hjälper till att förbättra jordens klimat”. Enligt RON:s bedömning var påståendet ”vagt och ospecifikt”.

I december 2019 fick Max Burgers ta emot det prestigefyllda FN-priset ”Global Climate Action Award” för sitt långsiktiga miljöarbete.

 

Motiveringen till utnämningen Sveriges bästa hållbarhetschef lyder:

”Kaj Török har avancerat Max hållbarhetsagenda och bidragit till att göra hållbarhet till en viktig del av Max företagsstrategi. Kaj Török har också bidragit till att Max Burgers hållbarhetsarbete i dag har en folkbildande effekt. Max Burgers hållbarhetskommunikation göms inte i företagets hållbarhetsredovisningar utan når i stället ett stort antal människor ute i företagets restauranger.”

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Måltider och Restaurang

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.