Han lagar lunch på leverantörernas matsvinn: “Bra affär för alla”

På restaurangkedjan K-märkt i Stockholm tar man till många kreativa grepp för att minska matsvinnet i samarbete med sina leverantörer.
– Det både godare och bättre för miljön, säger krögaren Jens Dolk när han talar under Livsmedelsdagarna.

På K-märkts sju restauranger runt om i Stockholm finns ingen fast meny. I stället köper man in råvaror med kort datum liksom ”fula” produkter som ingen annan vill ha.

– Just nu har vi äggvecka. Vi fick möjlighet att vara med och rädda 10 800 ägg från att gå i soporna och då har vi helt enkelt lagat allt möjligt med ägg, säger Jens Dolk.

Fördelen med att handla råvaror på det viset är win-win för alla. Maten tas till vara i stället för att bli biogas, och det blir en bra affär för både leverantörer, krog och matgäster.

– Det innebär även att jag kan servera svensk oxfilé till priset av dansk fläskfilé. Dessutom har jag superglada kockar som får hålla på med kreativ matlagning.

Ett annat sätt att minska matsvinnet är att ta betalt per vikt. Matgästerna plockar lunchmat från en buffé och den som äter lite mindre betalar även mindre.

– Allt annat är ju egentligen galet. Det är ju ingen som förväntar sig att det ska kosta lika mycket att tanka en liten bil som en stor bil på bensinmacken, säger Jens Dolk.

Men det som gjorde mest intryck på åhörarna var nog ändå den paket filmjölk som han hade med sig upp på scenen och bjöd alla som ville smaka. Filmjölk som hade “bäst-före-märkning” i maj 2021!

– Det är inget som helst fel på den här filmjölken. Om vi ska kunna minska matsvinnet måste vi bli bättre på att dofta och smaka i stället för att bara stirra oss blinda på en märkning. Vi måste alla bli lite mer som farmor.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Mötesplatser och Restaurang och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.