14 augusti 2020
Den nya bullen, som lanserades för några veckor sedan, är den femte medlemmen av Ikeas köttbullefamilj, en bulle som är gjord på gula ärtor, havre, potatis, lök och äpple.
– Det känns oerhört bra att vi nu kan erbjuda alla köttbulleälskare ett mer hållbart alternativ, utan att kompromissa med den smak som är omtyckt av så många, säger Daniel Riva, kommersiell chef på Ikea Food i Sverige.
Den växtbaserade köttbullen är tänkt att vara ett enkelt sätt att inspirera fler att leva ett mer hållbart liv. Eftersom den inte innehåller animaliska ingredienser passar den så väl köttätare och flexitarianer som vegetarianer och veganer.
– Det är ett digert utvecklingsarbete i nära samarbete med våra kockar och leverantörer som ligger bakom varje ny produkt. Inom Ikea brukar vi tala om ”demokratisk design” där fem parametrar alltid ska vara uppfyllda innan en ny produkt kommer ut på marknaden: Form, funktion, hållbarhet, lågt pris och kvalitet. Och detta gäller så klart även maten, säger Ann-Louise Ingvarson, global kvalitetschef och ansvarig för digital affärsutveckling på Ikea Foods Services, när Livsmedel i fokus talar med henne medan utvecklingsarbetet fortfarande pågår.
Ikea säljer närmre 35 miljoner (!) köttbullar bara här i Sverige varje år.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Restaurang och Växtbaserat
Forskning Värdekedjan Växtbaserat
Hidden in Grains växlar upp takten i mineralskiftet
Kan hydrotermiskt behandlat spannmål ge biffen en match? Nu söker Hidden in Grains nya samarbeten med livsmedelsindustrin för att ge svenska spannmålen en bärande roll som källa till järn och andra mineraler. Vägen dit går via “vardagsprodukter”.
18 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.