HUJ Foods: “Rätt sorts mat är de nya märkeskläderna”

Från galen idé hemma vid köksbordet för två år sedan till etablerat och nytänkande litet livsmedelsföretag som stora spelare som Lantmännen väljer att investera i. Det äkta paret Alice och Jonas Knap skapar växtbaserade pålägg som verkligen gör skäl för sitt namn: HUJ.

”I ett huj” betyder enligt Svenska Akademins ordlista ”på ett ögonblick”.

Och snabbt har det onekligen gått för Alice och Jonas Knap och deras startup inom food tech.

Det började som ett experiment med recept och olika ingredienser hemma i det egna köket i samband med att de själva gått över till att äta helt vegetariskt. När de var nöjda med resultatet lät de både kompisar och olika smakpaneler vara med och tycka till.

Hösten 2018 drog de på allvar igång verksamheten i en liten produktionslokal i Alingsås.

– Vår affärsidé är att göra familjevänliga, näringsrika och veganska pålägg som ska göra det snabbt och enkelt att göra en god och nyttig macka i farten. Just nu har vi en pastej i två olika smaker och en cream cheese-produkt i tre smaker ute till försäljning i ett tiotal Ica- och Hemköpbutiker runt om i Västsverige. Men fler butiker – bland annat inom Coop – är på gång, säger Alice Knap.

Pastejen baseras på solroskärnor och vita bönor medan färskosten görs på vita bönor och cashewnötter.

– Vita bönor är en bra bas eftersom de både har ett högt näringsinnehåll samtidigt som de är smakneutrala. Det gör att vi kan krydda på roliga sätt – som till exempel med rökt äpple och svamp, säger Jonas Knap.

Målsättningen är att kunna använda svenska råvaror men än så länge köps de från andra delar av Europa.

Nu i dagarna har HUJ Foods avslutat en så kallad ”såddrunda” som lockat bland annat Lantmännen att gå in som största enskilda investerare. Totalt tog de in 1,25 miljoner i bolaget.

Vad tror ni det är de ser som gör att de vill satsa på ert företag?

– Det är nog en kombination av personkemi och att det är en oerhört stark trend just nu det här att allt fler människor vill äta växtbaserat. Halva befolkningen är ju mer eller mindre flexitarianer. De tycker nog att vi har en bra känsla när vi har utvecklat de här produkterna som både är fantastiskt goda och redan säljer rätt bra, säger Jonas Knap.

– Vi är superglada för att de tror på oss. De kommer att bidra med extremt mycket kunskaper i arbetet framåt samtidigt som vi får möjlighet att bredda vårt sortiment och bygga ut vår tillverkning här i Alingsås, säger Alice Knap, och berättar att de hoppas kunna flytta in i en del av Arlas gamla produktionslokaler efter jul.

Vilken är den tuffaste utmaningen just nu?

– Att göra själva uppskalningen men ändå bibehålla den höga kvaliteten. Hittills har vi gjort allt själva och ganska manuellt. Nu behöver vi både automatisera och fundera på hur vi ska göra med allt från logistik till försäljning.

Var är ni om fem år?

– Då har vi en smakrik påläggsportfölj och är spridd över hela Sverige – och kanske även till fler länder, säger Alice Knap.

Medan hon själv har bakgrund som företagsekonom och miljövetare är maken Jonas civilingenjör inom industriell ekonomi.

– Det är en perfekt kombo. Jag kan lämna allt som har med maskiner att göra till honom så kan jag sköta snacket och räkna lite, säger Alice och skrattar – för fullt så enkelt är det så klart inte.

Men varför lämnade ni trygga anställningar för att satsa allt på er idé?

– För att vi verkligen tror på en framtid där vi kommer att äta allt mer växtbaserat och då kommer det att behövas både fler produkter och aktörer. Och för att hjärtat säger att det är rätt och för att det är tillfredsställande att jobba med något man verkligen brinner för, säger Alice Knap.

– Mat är något som engagerar, inte minst unga människor, och som folk är beredda att lägga mer pengar på. Att ställa fram rätt sorts mat har blivit en statusmarkör – lite som den nya sortens märkeskläder. Och att jobba med något så livsnödvändigt som mat kan aldrig bli fel, säger Jonas Knap.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.