Internationell kampanj ska få fler att välja ekologiskt i matbutiken

Kreativa grepp och innovativa tekniker ska öka försäljningen av ekologisk mat och dryck i butik.
– Vi vill förtydliga matvalet, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden som stå bakom satsningen i samarbete med ekologiska branschorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien.

Nu drar Organic Sweden igång en treårig kampanj för att öka försäljningen av ekologiskt i dagligvaruhandeln.

– Det här är en helt unik satsning där vi på Organic Sweden ska förtydliga det ekologiska matvalet i butik ihop med våra systerorganisationer i Finland, Nederländerna och Belgien, samt med en grupp ledande svenska livsmedelsföretag, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Inom projektet, som har arbetsnamnet “Nudging Organic”, ska nya kreativa grepp och innovativa tekniker utvecklas och testas i utvalda matbutiker i respektive land.

De företag som redan gått med i projektet på den svenska marknaden är Saltå Kvarn, Smakis, Dava Foods och Arla Foods.

– Vi ser fram emot att tillsammans med andra livsmedelsföretag och med engagerad handlare hitta nya kreativa sätt att göra det enklare att välja ekologiskt och Krav-märkt, säger Erik Östensson, marknadschef på Smakis.

Insikterna från butiksexperimenten ligger i nästa steg till grund för en bredare butiksaktivering i Sveriges mest hållbara matbutiker. Den här delen av projektet stöttas i sin tur av utomhusannonsering i butiksnära lägen, samt marknadsföring i digitala kanaler och på sociala medier.

Nudging Organic är till merparten finansierat av EU och resterande del av de livsmedelsföretag som deltar. Genom att stimulera samverkan inom och mellan fyra EU-länder ska projektet bidra till målet om 25 procent ekologisk jordbruksareal inom EU 2030, ett mål som slagits fast i EU-kommissionens strategi Farm to Fork. I dag ligger Sveriges ekologiska jordbruksareal på cirka 20 procent och genomsnittet inom EU på drygt 9 procent.

 

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.