Livsmedel och dagligvaror i topp när svenskar rankar varumärken

Dagligvaror och hushåll dominerar i topp i årets varumärkesranking från YouGov BrandIndex. Vanligt är att de varumärken med högst image också har ett svenskt ursprung.

Varje år publicerar YouGov de högst rankade varumärkena i Sverige och globalt, baserat på sin dagliga varumärkesundersökning. I årets svenska ranking kom Ica på andra plats strax efter Ikea. Bland topp tio fanns också Wasabröd på fjärde, Systembolaget på sjunde och Västerbottensost på åttonde plats. Ny på listan för i år är Kungsörnen som blev nia.

I den globala rankingen dominerar teknikföretagen. Även här hittar vi Ikea som där kom på nionde plats efter flera av teknikjättarna.

Rankningen är framtagen med hjälp av YouGov BrandIndex och har mätts från den 1 oktober 2019 till den 30 september 2020. I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen och varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten.

Här finns listan på de tio högst rankade svenska varumärkena!

Dela

Fler nyheter i Människor och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.