Möbeljätten sänker priset på vego – och höjer priset på varmkorv

Ikea vill att fler ska ha råd att äta mer växtbaserad mat och halverar priset på den vegetariska korven i bistron.
– Vi vill ge fler möjlighet att välja mer växtbaserad mat och då spelar priset en avgörande roll, säger Marcus Carlsson, chef för Ikea Food Sverige.

Varje år serveras miljontals portioner i Ikeas restauranger runt om i Sverige. Utöver det väljer miljoner kunder att äta något i bistron eller köpa med sig något hem från matbutikerna i varuhusen.

– Vår mission är att erbjuda god och bra mat till ett lågt pris, säger Marcus Carlsson.

I den missionen ingår att möta en ökad efterfrågan på växtbaserad mat, men även att aktivt driva utvecklingen mot mer vegetariskt för fler.

I dag serverar möbeljätten ett brett utbud av rätter i restaurangen. Nära hälften av dem är vegetariska som plantbullar, grönsaksbullar och örtig lasagne.

– Vi har satt ett tydligt och tufft mål att senast år 2030 vara cirkulärt och klimatpositivt. Därför arbetar vi ständigt med att minska vår påverkan på vår planet, och ambitionen att öka mängden växtbaserad mat är en del i detta arbete, säger Marcus Carlsson.

Som en led i strategin sänks priset på vegetarisk korv från tio kronor till fem kronor medan en vanlig kokt korv med bröd i stället höjs från fem till sju kronor. Det är första gången priset på Ikeas varmkorv höjs sedan 1995, något som fått såväl positiva som negativa reaktioner i sociala medier.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Restaurang och Växtbaserat

Bönan och biffen i fokus i framtidsrapport: ”Det behövs visioner”

Det går att skapa ett cirkulärt och modernt nettonoll-samhälle, men vägen dit måste förändras. Det slås fast i en färsk rapport som ska överlämnas till regeringen – och där framtidens mat är en av flera visioner som presenteras.