20 juni 2018
I dag fattade regeringen beslut om digitalt inhämtande av uppgifter från företag, en förordning som minska den börda många små och medelstora företag upplever vid uppgiftsutlämnande till myndigheter.
Enligt förordningen ska myndigheterna, i takt med att nya digitala system utvecklas, särskilt fokusera på fördelarna med samordning och digitalisering som också kommer företagen till nytta.
– Nu tar vi nästa steg för förenkling genom digitalisering. Inlämnandet av uppgifter till myndigheter är resurskrävande och tar tid för företagen, särskilt när de upplever att de måste lämna liknande uppgifter till flera olika myndigheter. Med den här förordningen skapar vi förutsättningar för att hålla uppgiftslämnandet för företag till ett minimum och för myndigheter att samordna uppgifter emellan sig, säger näringsminister Mikael Damberg.
Syftet med förordningen om digitalt inhämtande av uppgifter från företag är att uppnå större samordning mellan myndigheter och att utnyttja digitaliseringen för att effektivisera för såväl företagen som myndigheterna.
Den nya förordningen träder i kraft 1 oktober och berör hela 67 myndigheter.
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Arkiv Människor Mötesplatser Trend
Livsmedelspriset 2026: Här är finalisterna
Finalisterna för Livsmedelspriset är klara – och juryarbetet att utse dessa tre var tuffare än någonsin. ”Vi har ett brett finalistfält där var och en av dem vore en värdig vinnare”, säger Cecilia Öster, verksamhetsledare på Livsmedel i fokus.
20 maj
Gå med i nätverket idag!
Så håller du dig uppdaterad, utvecklas genom inspirerande event och får ta del av ett starkt branschnätverk med träffar och after works.





