Peas of Heaven stoppar reklamkampanj: ”Ber om ursäkt”

Veganmärket Peas of Heaven har hamnat i blåsväder med sin nya reklamkampanj. Det är budskapet ”Inget kött, inga ägg, inga kinesiska investerare, inget gluten” som har fått en mängd människor att tolka reklamen som rasistisk.

I måndags lanserades Peas of Heavens nya reklamkampanj i Stockholm. Efter några timmar började annonserna diskuteras i en Facebookgrupp för reklambranschen och ett dygn senare blev företaget överöst med upprörda och kritiska kommentarer.

De hela handlade om att reklamen uppfattades som rasistisk och kritiken uttrycktes med allt från ledsna smileys till meddelanden om att man hoppades att de anställda på Peas of Heaven och deras familjer skulle dö.

– Vi är emot all form av rasism och blev väldigt ledsna när vi såg de här reaktionerna. Vi har tagit ner annonserna och vill be om ursäkt till de som har känt obehag på grund av vår reklam, säger företagets vd Marcus Karlsson.

Han vill förtydliga att aldrig handlade om att kritisera den kinesiska befolkningen eller människor med kinesiskt ursprung.

– Vår tanke var att berätta att vi är ett familjeföretag, och i det här fallet valde vi att säga det på ett sätt som också refererar till den pågående debatten om svenska bolag med utländska ägare. Just investerare med koppling till den kinesiska staten är minst sagt ett hett ämne, och ur ett etiskt perspektiv skulle vi aldrig acceptera kapital från företag kopplade till stater som systematiskt bryter mot mänskliga rättigheter. Sedan kanske vi var för djupt inne i våra egna argument för att inse att det här kunde tolkas som rasism.

Annonserna med budskapet är nu bortplockade.

Peas of Heaven är ett märke av veganprodukter tillverkade av ärtprotein och görs av det familjeägda företaget Herbert Karlssons Charkuterifabrik som tillverkat korv i Härryda utanför Göteborg i drygt 100 år. Reklamkampanjen är gjord tillsammans med reklambyrån Beyond Communication.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.