Kaffe, kakao och rosor – här vinner Fairtrade mark

Marknadsandelarna för Fairtrade-märkt kaffe och kakao ökar medan de hållbart odlade bananerna tappar mark.
– Vi kan se att konsumenterna gör fler hållbara val inom de produktområden där dagligvarukedjorna satsat stort på hållbarhet, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Svenskarna köpte mindre av både kaffe och rosor under 2021, men de valde de Fairtrade-certifierade alternativen i högre utsträckning. Nu är 67 procent av alla rosor i Sverige Fairtrade-märkta, att jämföra med drygt 63 procent året innan. Att Fairtrade-rosorna vinner mark beror främst på att flera kedjor valt att endast sälja hållbart odlade rosor, det gäller såväl Lidl som hela Axfood-koncernen.

En större andel av den kakao som såldes i Sverige förra året var Fairtrade-certifierad, jämfört med året innan. Det beror framför allt på att flera dagligvarukedjor valt att konvertera merparten av kakaon i sitt baksortiment.

– Genom att konvertera hela eller delar av sitt sortiment kan företagen på ett effektivt sätt växla upp sitt hållbarhetsarbete. Vi ser att den här typen av åtaganden gör att schysst producerade varor tar fler marknadsandelar och bidrar till en mer hållbar konsumtion, säger Cecilia Ceder.

Andelen Fairtrade-märkt kaffe har också ökat något – från var elfte till var tionde kopp, vilket kan bero på att svenskarna druckit mer kaffe hemma och då valt att köpa Fairtrade-kaffe.

Försäljningen av Fairtrade-märkta bananer fortsätter dock samtidigt att minska. I dag är var åttonde banan Fairtrade-märkt, jämfört med var sjätte för bara två år sedan. Det beror bland annat på att många butiker valt att endast erbjuda bananer som bara är ekologiska.

Totalt har försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige legat ganska stabilt på cirka fem miljarder kronor under de senaste två åren.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.