Så agerar branschen för bättre folkhälsa

Folkhälsan är ivrigt debatterad. Livsmedel i fokus frågade ett gäng viktiga aktörer i branschen vad de och deras företag gör för att bidra till en bättre folkhälsa. Läs svaren här!

Nils Sjöberg, kommunikationschef Paulig:
– Vi uppmuntrar våra konsumenter att äta mer växtbaserat och grönt, bland annat har vi tagit fram rödbets- och morotstortillas. Sen har vi även sänkt mängden socker och salt i flera produkter. Men störst impact får vi genom vårt nutritionsramverk, baserat på Nutri-Score, som tar oss mot målet att 70 procent av våra produkter ska främja hälsa 2030.

Gordana Ullén, produktutvecklingschef Kiviks Musteri:
– Vi har, precis som många andra, jobbat i flera år med sockerreduktion. Vi arbetar gärna med att söta våra drycker med olika slags fruktjuice, helst äpple, och på så vis undvika tillsatt socker i den mån det är möjligt. Vi jobbar också mycket och medvetet i våra odlingar genom att hålla god hälsa i jord, luft och vatten. Vi gör det på ett närmast holistiskt sätt som vi anser är hållbart och hälsosamt över tid.

Magnus Dafgård, vice vd Dafgård:
– Vår ambition är att alltid göra mat som är så hälsosam och nyttig som det går. Samtidigt behöver maten vara god, så att folk äter den. Vi gör som alla andra, nämligen reducerar socker, salt och fett. Men vi gör det en bit i taget, i myrsteg. Ska man förändra någons favoriträtt måste förändringen ske över tid.

Janneke Wackerberg, kommunikationsansvarig Kronfågel:
– Kyckling som råvara är ju ett hälsosamt val i sig så vi försöker produktutveckla utifrån den för att främja ökad konsumtion av något nyttigt. Ur ett lite vidare perspektiv har vi startat fonden ”Rätt till rörelse” som går ut på att vi donerar pengar till olika föreningar som hjälper barn att komma till fysisk rörelse och aktivitet. Det kan handla om utsatta områden som kanske inte erbjuder så många alternativ eller barn med särskilda behov.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Människor

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.