Svenskt Butikskött breddar med vegetariskt: ”Framtiden handlar om både och”

Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri går samman och bildar det nya livsmedelsbolaget Protos. Och breddar utbudet med växtbaserade livsmedel under varumärket Smak av Svea.

Hela världen står inför ett systemskifte när det gäller matproduktionen. Det menar Thomas Östlund, vd och ägare av det nybildade företaget Protos.

– Vi tror inte på den polariserade debatt som rått under många år kopplat till kött och växtbaserat. Framtiden handlar inte om antingen eller utan både och, säger han till Livsmedel i fokus.

Företaget är en sammanslagning av de båda livsmedelsföretag som han tidigare grundat: Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri.  Och namnet kommer från det grekiska ordet för protein som betyder ”det första, det viktigaste”.

– Tanken var att välja ett namn som passar när vi nu breddar verksamheten med proteinrika, vegetariska produkter, samtidigt som vi blir en tydligare avsändare mot handel, konsumenter och lantbrukare.

Protos har kontrakterade samarbeten med cirka 400 gårdar på Gotland. Det nära samarbetet är enligt Thomas Östlund en avgörande förutsättning:

– Maten påverkar både vår hälsa och miljö och man måste därför ha koll på alla steg genom hela kedjan. För oss är hållbarhet att ta ansvar för miljö och klimat, men även för livsmedelsförsörjning, social hållbarhet och landsbygdsutveckling. Vi vill vara en del av lösningen, säger han.

Protos samarbetar redan med flera aktörer, forskare och innovatörer för att ta fram de första egna vegetariska livsmedlen som ska lanseras nästa vinter. Alla råvaror är svenska och framtagna tillsammans med lokala odlare.

Thomas Östlund berättar att det redan inarbetade varumärke ”Smak av Gotland” framöver ska omfatta både kött och vegetariska produkter med 100 procent gotländskt ursprung.

– Vi kommer även att lansera ett helt nytt varumärke: ”Smak av Svea” med utvalda råvaror från andra delar av Sverige. Tanken är att konceptet ska vara skalbart och att både kött och vegetariska produkter ska ingå i varumärket.

Formbar vegofärs är den första produkten som ska ut i butikshyllan, med en bas av svenskodlad gråärt och quinoa.

– Vi fokuserar på en produkt i taget för att göra den riktigt bra men kikar även på möjligheten att smaksätta färsen på olika sätt, säger Thomas Östlund, som hoppas att färsen ska kunna ligga sida vid sida med den traditionella färsen i butiken.

Protos har cirka 160 anställda och omsätter 950 miljoner kronor; verksamheten bedrivs i Visby och i Solna. Företaget är störst i Sverige på Krav-märkt kött. 

 

Dela

Fler nyheter i Trend

Spannmålsskiftet: ”Det behövs fler ansikten i hyllan”

Svenska spannmål är heta men fram tills nu har det framför allt varit havre som varit i fokus för livsmedelsföretagens produktutveckling. Nya innovationer som rågdryck och kornris ändrar dock på detta.
– Det är nu vi kan få till ett skifte, säger Martin Pardell, chef för Fazer kvarn Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem