Pizzaupproret kräver svensk ost på pizzan

En halv miljon pizzor äts i Sverige varje dag. Och den mesta osten på dessa är importerad. ”Om fler bad om svensk ost på pizzan skulle det hända grejer”, enligt Landsbygdsnätverket som driver kampanjen #SvenskOstPåPizzan.

I kampanjen Svensk ost på pizzan lyfts fördelar för miljö, företagande, livsmedelsförsörjning och djurvälfärd fram.
– Genom att äta mer svenskt bidrar vi till ett öppet landskap med fina betesmarker och vi blir mindre beroende av importerad mat. Samtidigt stärker vi företag och jobb i landsbygder och kan njuta av säker mat från friska djur, menar Landsbygdsnätverket, som står bakom kampanjen.

”Osten är jätteviktig för svenska mjölkbönder och en av nycklarna för att säkra en bättre lönsamhet i det svenska lantbruket. Det i sig är en nödvändighet om vi i Sverige ska kunna förbättra vår försörjningsförmåga för livsmedel. Och mervärdena som vi får på köpet är många: djurvälfärd, jobb, pollinerande insekter, trygg och säker mat och levande landsbygder.”

Det är fritt fram för företag och privatpersoner att ansluta sig till kampanjen, vars stora final äger rum på Internationella pizzadagen: Nyårsdagen 1 januari 2023.
Läs mer om du gör HÄR!

Dela

Fler nyheter i Måltider och Restaurang och Trend och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.