Svenskmärkning får Livsmedelspriset 2022: ”En vinst för hela branschen”

Det blev Svenskmärkning AB som tog hem det prestigefyllda Livsmedelspriset under Livsmedelsdagarna i Tylösand.
– Det känns helt fantastiskt kul, säger vd Ulrika Ekström.

Under torsdagskvällens bankett korades vinnaren av Livsmedelspriset: Svenskmärkning AB! Priset, som drivs och delas ut av nätverket Livsmedel i fokus, är till för att premiera och lyfta fram inspirerande initiativ för att öka livsmedelsnäringens utveckling.
– Först och främst: Tack! Vi är verkligen jätteglada för priset!, säger Ulrika Ekström.
Vad är det ni har lyckats så bra med?
– I natt var det många tankar som snurrade i huvudet kring det men jag kom fram till fem nyckelfaktorer som skapat vår framgång. Först och främst har vi ett tydligt uppdrag. Vi jobbar med en ursprungsmärkning som gör att konsumenterna hittar svenska varor i butik.
En annan framgångsfaktor är ett starkt samarbete.
– Vi gör ju detta gemensamt. Hela branschen äger märkningen och vill ha den. När ägarna tillsammans med märkesanvändarna går ut och kommunicerar det svenska och inspirerar till rätt val, då blir det en enorm impact, säger Ulrika Ekström och fortsätter:
– Omvärlden och allt som händer samt vurmen för det svenska gör ju att konsumenten vill främja den svenska bonden, kossorna som betar och så vidare.
– Dessutom har vi enkla och tydliga regler, det förenklar också. Och jag har ett fantastiskt team – vi hade inte varit här utan dem!

Från Sverige-märkningen vinner Livsmedelspriset 2022 för att på kort tid har gjort det enkelt för konsumenter att göra ett medvetet val av svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter. Kriterierna är: Odlat, fött och uppfött, förädlat, förpackat och kontrollerat i Sverige. Bakom Svenskmärkning AB står hela den svenska livsmedelsbranschen.

Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Måltider och Värdekedjan

Investerar för minskade klimatutsläpp: ”Skapar mervärden för hela matkedjan”

Tre av Sveriges största lantbrukskooperativ saminvesterar i en digital plattform för att minska klimatpåverkan i den egna värdekedjan. Satsningen innebär även att kunderna inom livsmedelsindustrin kan få full kännedom om sina utsläpp utefter hela värdekedjan i stället för att utgå från schablonvärden.