14 augusti 2020
Ica Maxi i Kungsbacka lanserade sin första externt producerade produkt under varumärkesloggan ”Kungsbackas egna” för en vecka sedan, men arbetet med egenproducerade varor i butiken har pågått betydligt längre.
– Vi byggde nyligen om vår dryckesavdelning och knöt då en lokal ölproducent till oss som vi säljer under vårt nya sigill. Så vi är i startgroparna. Men nu ska vi successivt utveckla vårt varumärke, säger butikschefen Andreas Mattsson.
Varumärkesloggan togs fram för ett par månader sedan, nu ska egentillverkade och även ett utbud av andra lokalproducerade varor samlas under ett och samma sigill.
– Våra egna produkter har varit lönsamma för oss länge, men genom att samla allt under ett eget varumärke skapar vi också igenkänning.
Betydelsen av igenkänning lyfter även butikschefen på Ica Maxi Berga i Helsingborg fram när han berättar om varumärket ”Bergas Pärla” som nu är inne på sitt fjärde år.
– Märkningen samlar alla våra butikslagade produkter under ett sigill och identifierar butiken och området vi befinner oss i, säger Daniel Andersson.
Bergas Pärla, som började med bageriets och delikatessavdelningens produkter har utökats med en kategori per år och rymmer nu varm- och kallkök, butikslagad pizza och egen glass.
– Vi har inte räknat på vad det genererar i kronor och ören men precis som vissa kunder efterfrågar ekologiskt eller rättvisemärkt ser vi en stor efterfrågan på produkter som lagats från grunden av oss.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Trend
Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”
Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.