Krav om efterlängtade trendbrottet: “Marknaden har vaknat”

Hallå där Emma Rung, vd för Krav, som gläds över att försäljningen av ekologiskt för första gången på tre år nu vänder uppåt.

Nya siffror från rapporten The World of Organic Agriculture har precis kommit, och visar att antalet ekologiska producenter ökar kraftigt i världen. På ett år har antalet ekologiska producenter i världen ökat med mer än 25 procent.
Och enligt Svenskt ekoindex från Ekologiska Lantbrukarna som kom i förra veckan, ökade försäljningsvärdet för ekologiskt här i Sverige med 2,8 procent under sista kvartalet 2023. Även volymen sålda ekologiska produkter ökade för ägg, kött och svenskproducerat frukt- och grönt.
Ett tydligt och glädjande trendbrott, enligt Kravs vd Emma Rung.
Det är alltid positivt med en vändning men den sker ju från ganska låga nivåer. När är eko-försäljningen uppe på nivåer som överstiger där vi var för tre år sedan?
– Det är inget som kommer att hända på en kvart. För att nå upp till de volymer vi vill att Krav-märkt ska ha så gäller det att hålla i och hålla ut. Inte minst behöver handeln bli ännu mer framåtlutad för att möjliggöra för konsumenterna att göra mer hållbara val i hyllan. Detta är något som vi kommer att jobba hårt för under 2024.
Vad talar för att handeln kommer att göra detta?
– Dels har de sina hållbarhetsåtaganden, där de behöver göra mer positiva avtryck för klimatet och miljön. Dels ser vi i olika attitydundersökningar att konsumenten månar om ekologiska mervärden.
Antalet ekobönder har minskat under året, vilket påverkar tillgången på råvara. Hur ska de lockas tillbaka?
– Det viktigaste är att marknaden nu har vaknat och att det finns en efterfrågan på produkterna, det är steg ett. Bönderna måste också få betalt för sina produkter och få en lönsamhet i produktionen.
Under hela perioden med hög matinflation har priset på ekologiska livsmedel ökat markant mindre jämfört med konventionella. Vad beror det på?
– En del av förklaringen är att ekologiskt lantbruk i lägre grad är beroende av dyra insatsmedel, säger Emma Rung och fortsätter:
– Många utgår också från att ekologiskt är mycket dyrare än konventionellt men skillnaden är inte så stor som man tror.
Hur viktig är beredskapsfrågan och detta med att öka den svenska livsmedelsförsörjningen för att öka efterfrågan på ekologiskt?
– Den är jätteviktig. Det är allvarligt läge just nu, där vi behöver rusta vårt samhälle för kris och i värsta fall krig. Ekologiskt lantbruk har mycket att lära ut när det gäller att ställa om till ett mer cirkulärt kretsloppstänk. Det är även viktigt att ha en stor mångfald vad gäller storlek på lantbruk. Med storskalig produktion på få produktionsplatser blir det mer sårbart, vilket vi inte minst kunnat se när det gäller salmonella och äggproduktion.
Det där ”handslaget” som lanserades i höstas, tycker du att Axfood och Ica har levt upp till sina åtaganden hittills?
– Vi har inte utvärderat handslaget än men har stora förhoppningar och en stor förväntan på att handelns aktörer verkligen kavlar upp ärmarna. Vi vet ju vikten av att marknadsföra och exponera ekologiska produkter och att skapa attraktiva erbjudanden för konsumenterna. Sedan måste man så klart även ha en långsiktighet.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Människor och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.