Krav gör bonden och butiken till filmstjärnor

Krav vill göra det lättare för kunderna att göra hållbara val – och för butikspersonalen att svara på frågor. Därför lanseras både filmer och en lathund med inspiration kring Krav-märkt och ekologiska mervärden.

En konsumentundersökning som gjordes på uppdrag av Krav i fjol visade att nästan hälften av alla tillfrågade önskade att det skulle vara lättare att hitta Krav-märkta och andra ekologiska varor i butiken.

Det är bakgrunden till den satsning på nytt butiksmaterial som organisationen nu tagit fram och som erbjuds alla livsmedelsbutiker.

Filmerna består dels av en längre utbildningsfilm för butikspersonal, som förklarar Kravs mervärden och vad som skiljer Krav-märkta varor från konventionella, dels två kortare varianter som kan användas direkt mot kunder på skärmar i butiken.

– Krav-märkningen står för många av de förbättringar som krävs när det gäller de hållbarhetsutmaningar vi står inför. Om man vill handla hållbart är Krav-märket allt man behöver titta efter i butiken, säger Anita Falkenek, vd på Krav.

Filmerna har spelats in hos en Krav-bonde och i en Krav-certifierad butik i Mälardalen. De medverkande i filmerna berättar med egna ord om varför de har satsat på Krav.

– Vi har fått bra respons från dagligvaruhandeln när vi har presenterat butiksmaterialet. De har redan börjat lägga in filmer på sina intranät för personalen, säger Anita Falkenek.

 

Krav-märket betyder att livsmedlen är ekologiskt producerade utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel. Dessutom har Krav extra tuffa regler för djurvälfärd, miljö, klimatpåverkan och bättre arbetsvillkor.

 

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.