Coop lanserar märkning som visar matvarors totala klimatavtryck

Klimatmärkning av livsmedel är det nya svarta i branschen. Nu lanserar Coop Sverige en livsmedelsmärkning som fångar fler aspekter av hållbarhet.
– Vi hoppas att hela branschen följer efter, säger vd Magnus Johansson.

Arbetsvillkor, biologisk mångfald och klimat är tre av tio hållbarhetsaspekter som ryms i Coops nya livsmedelsmärkning som lanserades under ett webbinarium i dag.

Just nu pågår arbetet med att bedöma 17 000 matvarors hållbarhet utifrån parametrarna som bygger på WWF:s initiativ hållbar livsmedelskedja.

– Vi vill förflytta livsmedelsbranschen så att vi blir ännu mer hållbara och vi hoppas självklart att hela branschen följer efter oss i detta initiativ, säger Magnus Johansson, vd på Coop Sverige.

Hållbarhetsdeklarationen i form av ett spindeldiagram kommer inte att tryckas på livsmedelsförpackningarna, men kommer att kunna visas i mobilen om man scannar streckkoden.

Enligt Daniel Robertsson, chef för samhälls- och näringslivsutveckling på WWF, har märkningen potential att påverka fler än slutkonsumenten.

– Att påverka inköp, leverantörer och producenter är lika viktigt som att påverka kundens konsumtion om man vill göra livsmedelsproduktionen hållbar. Och om märkningen blir ett gemensamt branschverktyg i framtiden blir effekten på kedjan ännu större, säger han.

Märkningen har tagits fram i samarbete med leverantörsledet, som gett Coop information för enskilda ingrediens, och har utvecklats för både inköpare, leverantörer och kunder.

– Vi vill förenkla både för kunden och för oss själva i våra inköp att göra mer hållbara val och samtidigt visa att hållbarhet är komplext. En vara kan ha ett litet klimatavtryck, men samtidigt en stor negativ påverkan på den lokala befolkningens liv och arbetsmiljö, förklarar Charlotta Szczepanowski, chef hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Märkningen testat under sommar och höst 2020 för att lanseras brett under första kvartalet 2020.

– För att skapa förändring är det viktigare att många tar små steg framåt än att några få gör allt, säger Charlotta Szczepanowski.

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Dalarna möter Grekland i nytt koncept

Leksands knäckebröd och Fontana går samman i en gemensam kampanj. Tillsammans har de båda familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem