Quorn ska göra fotbollen grönare

Fotboll plus växtbaserat kan låta som en otippad kombo. Men nu är det klart med ett globalt partnerskap mellan det brittiska varumärket Quorn och Liverpool Football Club som en del av klubbens mål att främja hållbara matvanor.

Liverpool Football Club är med i det så kallade Reds Go Green-initiativet, med målet att bidra till ökad hållbarhet. Under de senaste två säsongerna har detta haft betydande effekt på att förbättra klubbens miljöpåverkan, där man bland annat eliminerat användningen av engångsplast och minskat klubbens koldioxidavtryck genom hållbar avfallshantering.

Det nya partnerskapet med Quorn är starten för att även göra maten mer klimatsmart. Bland annat ska supportrana nu få helt nya möjligheter att välja mellan vegetarisk och vegansk mat på matchdagar, och i samverkan med fotbollsklubbens näringsteam ska valen av hållbart protein även bli mer attraktiva för spelarna.

– Vår vision är att tillhandahålla mat som är hälsosam för både människa och planet. Vi vill även förstå den positiva inverkan som Quorns superprotein kan ha på elitidrottsutövare så att arbeta med LFC och dess näringsexperter är grundläggande i nästa fas av vår idrottsvetenskapliga forskning, säger Gill Riley, marknadschef på Quorn.

 

Nästan 15 procent av de globala utsläppen av växthusgaser kommer för närvarande från den animaliska delen av livsmedelskedjan. Men enligt uppgift är miljöpåverkan av mykoproteinet som används i alla Quorn-produkter 90 procent lägre än nötkött.

 

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Växtbaserat

Mindre matsvinn slängs i avloppet

Mängden mat och dryck som svenskar häller ut i avloppet minskar, jämfört med 2014. Men det är fortfarande alltför mycket som slängs bort i onödan. Det visar en ny studie från Naturvårdsverket.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem