Anrikt varumärke i ny skrud: “Vi vill prata hälsa på ett nytt sätt”

Varumärket Risenta, som fyller 80 år i år, relanseras med hjälp av en ny frukostmüsli och en omfattande kampanj som ska få hela kategorin att växa.
– Vi vill öka andelen gröna måltider, säger varumärkeschefen Christopher Westerberg.

Risenta, som ägs av Paulig Group, är ett anrikt varumärke med totalt 120 artiklar inom en rad olika produktkategorier – allt från ris och pasta till nötter, frön och olika sorters frukost- och mellanmålsprodukter.

Nu ska varumärket relanseras med hjälp av en omfattande kampanj och en helt ny sorts müsli i fem olika smaker.

– Varumärket ligger helt rätt i tiden med vårt fokus på växtbaserat, naturligt, hälsosamt och klimatsmart. Nu vill vi bredda målgruppen och göra Risenta till ett varumärke för alla – inte bara de redan hälsofrälsta, säger Christopher Westerberg, varumärkeschef på Paulig Group.

I slutet av augusti rullas kampanjen ”No more hangry mornings” ut. Kampanjen kommer att gå i både tv, print, digitalt, utomhus, via event och influencers. Produkterna har fått bred listning och kommer finnas på både Ica, Coop, City Gross, Hemköp och Willys.

– Vi ska försöka komma närmre konsumenterna genom att prata om hälsa på ett nytt sätt och ta ställning för en hälsosam livsstil – fri från hälsohets – där det gäller att hitta en balans som passar just dig.

Vad skiljer müslin från andra sorter på marknaden?

– Den har en väldigt hög andel nötter, fröer, frukt och bär. Produkterna innehåller bara naturliga ingredienser och är helt fria från både tillsatt socker och tillsatser. Dessutom är de klimatkompenserade till 100 procent.

Har ni fler nya produktlanseringar på gång?

– Ja absolut, det här är bara startskottet för en stor satsning där vi byter logotype och gör om vår förpackningsdesign. Vi kommer både att göra om delar av det befintliga sortimentet och lansera nya produkter inom olika kategorier, säger Christopher Westerberg.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend och Växtbaserat

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.