Här är Felix nya klimatmärkning – symbol för “lågt klimatavtryck”

En ny klimatmärkning från Felix ska göra det lättare för konsumenterna att göra klimatsmarta val. Dessutom öppnar varumärket världens första klimatbutik, där priserna baseras på matens påverkan på klimatet.

Sedan mitten av augusti har Felix börjat märka produkter i utvalda kategorier med en egen symbol för ”lågt klimatavtryck”. Matens klimatpåverkan är beräknad med hjälp av den klimatdatabas för livsmedel som det statliga forskningsinstitutet RISE tagit fram.

– Vi utvecklar ständigt vårt sortiment för att erbjuda produkter som är mer klimatsmarta, det är vårt ansvar som livsmedelsproducent. Nu vill vi göra informationen om klimatpåverkan mer tillgänglig för konsumenterna, säger Thomas Sjöberg, marknadschef för Felix.

Han berättar att så många som åtta av tio svenskar tycker att det är svårt att veta vilken mat som är bäst för miljö och klimat (enligt färska undersökningen Felixbarometern.)

– Genom att sätta en symbol på de mest klimatsmarta produkterna vill vi att det ska vara lätt att välja klimatsmart mat när du jämför varor i butiken, säger Thomas Sjöberg.

I första skedet är det produkter där valet gör stor skillnad som märks ut på det här sättet, såsom frysta enportionsrätter och potatisrätter. Men klimatavtrycket för samtliga Felix produkter redovisas på felix.se, där en skala hjälper konsumenterna att tyda siffran.

Hur var det då med den där klimatsmarta butiken?

Jo, det handlar om ett lite annorlunda pr-grepp där journalister och andra inbjudna gäster kan handla i en tillfällig butik på Norrlandsgatan i Stockholm, med låtsassedlar i förtryckta koldioxidekvivalent-valörer.

– Vi vill visa ett konkret exempel på hur det skulle kunna se ut i en livsmedelsbutik om man ska veckohandla med en viss klimatbudget som håller sig inom ramarna för FNs 1,5- graders mål, vilket innebär en halvering av utsläppen till 2030, säger Thomas Sjöberg, och förklarar att det inte bara är Felix-produkter som kommer att finnas i butiken utan allt från kött och mejeri till frukt och grönt.

Ju lägre klimatpåverkan, desto lägre pris.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.