Etnologen i matbutiken: “Skillnaden är gigantisk”

Hallå där Håkan Jönsson, matetnolog och forskare i Lund, som visar på våra förändrade matvanor genom ett filmat besök i en matbutik – en film som finns på Youtube.

Varför ville du göra den här filmen?

– Det är en idé som jag burit på länge. Att med hjälp av de stora sortimentsförändringar som butikerna genomgått visa hur våra egna matvanor har förändrats under de senaste 40-50 åren.

Vilken är den största skillnaden?

– Det är dels enorma mångfaldsexplosionen i bland annat frukt- och gröntavdelningarna. För några decennier sedan fanns bara äpplen, päron, bananer och, i säsong, en del citrus. Dessutom var grönsaksutbudet begränsat till lök, potatis, rotsaker större delen av året. Men även i mejeriavdelningen är ju skillnaden gigantisk. Jag har en bild från 1967 där man kan räkna till elva olika artiklar, inklusive olika storlekar på mjölken. I dag varierar utbudet i den avdelningen mellan 500 och 700 artiklar.

Är detta en bra utveckling?

– Det är kluvet. Jag tror ibland att den stora mångfalden av varor gör det svårt för oss konsumenter att navigera i vardagen.

Vad gör du annars?

– Jag har tagit på mig att skriva “Matens och dryckens historia” i det fyrabandsverk som kommer nästa år om världshistorien. Sedan ska jag titta närmare på hur matbutikerna kan bli en mötesplats.

Se filmen HÄR!

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Måltider och Trend

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.