Retail Award: Willys prisades för smart svinnarbete

Det blev Willys som tog hem Retail Awards-titeln Årets marknadsförare. Kedjan får utmärkelsen för sitt arbete med ”att minska svinnet och samtidigt engagera konsumenterna”.

Det är andra året i rad som dagligvaruaktören Willys tar hem en åtråvärd Retail Awards-titel. Förra året blev man Årets butikskedja, nu var det priset som Årets marknadsförare som hamnade i Göteborg.

– Vi är bra på att vara konsekventa och är uthålliga, säger Patrick Grabenbauer, marknads- och kommunikationschef på lågpriskedjan, som förklaring till vinsten.

– Och vårt arbete med att minska matsvinnet och kommunicera det arbetet har uppenbarligen varit lyckat och tagits emot väl av kunderna.

Juryn för kategorin Årets marknadsförare understryker att Willys är så mycket mer än en lågpriskedja. I motiveringen står bland annat: ”Med temat Svinnsmart ska kedjan halvera det egna matsvinnet – och med kampanjen Restakuten har de skapat engagemang ända in i konsumentens kylskåp där rester blir rätter”.

Patrick Grabenbauer säger att man får många ”gillanden” och positiva kommentarer för just matsvinnsbekämpningen. Särskilt för Instagramkampanjen där konsumenter som har rester i kylen kan ladda upp foton på resterna, tagga dem och sedan snabbt få tillbaka ett receptförslag.

– Det handlar om allt från att hjälpa kunderna att konsumera rester genom att inspirera dem med recept till att erbjuda fyndlådor med frukt och grönsaker. På så vis är både plånboken och miljön vinnare.

Vilken kanal är den bästa för att nå ut med budskapet?

– Våra medarbetare är den absolut bästa marknadsföringskanalen. Sedan följer traditionella kanaler som utomhusreklam och tv. Men självklart har sociala medier och andra digitala kanaler blivit viktiga också för Willys.

Svensk Handels och Dagligvarunytts systertidning Markets årliga gala Retail Awards, där de bästa företagen och människor i branschen hyllas, var i år ett helt digitalt event och genomfördes i måndags i Stockholm. Totalt delades priser i 13 kategorier ut. Matkasseföretaget Årstiderna kammade hem priset Årets hållbara företag. Motiveringen: ”Alla kan göra skillnad i varje tugga. Årstiderna möjliggör för konsumenten att göra det hållbara valet, som ibland upplevs som komplicerat, enkelt”.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Mötesplatser

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.