Branschrapport om växtbaserat: “Målet är att bli världsledande”

Försäljningstillväxten för växtbaserade livsmedel ökar explosionsartat – och det finns goda skäl att främja den utvecklingen. Allt enligt en färsk rapport från Växtbaserat Sverige.

Den genomsnittliga årliga försäljningstillväxten för växtbaserade livsmedel har för medlemsföretagen i Växtbaserat Sverige legat på mellan 15 och 30 procent under de senaste fem åren.

Enligt rapporten är den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel i dagsläget värd cirka två miljarder kronor. Och tillväxten är snabb. Kategorin vegetabiliska proteiner, alltså alternativ till köttprodukter, har vuxit med cirka 15 procent de senaste åren, medan växtbaserat mejeri har vuxit med omkring 17 procent årligen.

– Vi befinner oss mitt i ett skifte på livsmedelsområdet där det just nu pågår en mycket snabb både nationell och global utveckling av marknaden för livsmedel där allt fler konsumenter efterfrågar mat och dryck från växtriket, säger Cecilia McAleavey, ordförande för branschorganisationen.

Fortsätter tillväxten i samma takt tyder försäljningssiffrorna på att vegetariska alternativ till kött om fem år kommer vara lika stort som segmentet kyckling, och att det vegetariska segmentet kommer nå köttets nivåer om tio år.

Växtbaserat Sverige menar att det finns goda skäl att främja utvecklingen, då den kan bidra till en stärkt svensk livsmedelssektor och jordbruk, en ökad svensk självförsörjning av livsmedel, och ökad svensk export av livsmedel.

– Målet bör vara att vi ska bli världsledande inom odling, innovation, förädling, kommersialisering och export av växtbaserade livsmedel. Sverige borde även aktivt positionera sig som en attraktiv miljö för växande livsmedelsföretag att investera i, säger Cecilia McAleavey.

Siffrorna omfattar växtbaserade motsvarigheter till kött, såsom köttliknande burgare, filéer eller olika typer av växtbaserad färs samt växtbaserade mejeriprodukter, det vill säga produkter som köps färska eller frysta och är färdiga att tillaga eller konsumera.
Ta del av branschrapporten HÄR!

Dela

Fler nyheter i Förädling och Trend och Värdekedjan och Växtbaserat

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.