Etnologen i matbutiken: “Skillnaden är gigantisk”

Hallå där Håkan Jönsson, matetnolog och forskare i Lund, som visar på våra förändrade matvanor genom ett filmat besök i en matbutik – en film som finns på Youtube.

Varför ville du göra den här filmen?

– Det är en idé som jag burit på länge. Att med hjälp av de stora sortimentsförändringar som butikerna genomgått visa hur våra egna matvanor har förändrats under de senaste 40-50 åren.

Vilken är den största skillnaden?

– Det är dels enorma mångfaldsexplosionen i bland annat frukt- och gröntavdelningarna. För några decennier sedan fanns bara äpplen, päron, bananer och, i säsong, en del citrus. Dessutom var grönsaksutbudet begränsat till lök, potatis, rotsaker större delen av året. Men även i mejeriavdelningen är ju skillnaden gigantisk. Jag har en bild från 1967 där man kan räkna till elva olika artiklar, inklusive olika storlekar på mjölken. I dag varierar utbudet i den avdelningen mellan 500 och 700 artiklar.

Är detta en bra utveckling?

– Det är kluvet. Jag tror ibland att den stora mångfalden av varor gör det svårt för oss konsumenter att navigera i vardagen.

Vad gör du annars?

– Jag har tagit på mig att skriva “Matens och dryckens historia” i det fyrabandsverk som kommer nästa år om världshistorien. Sedan ska jag titta närmare på hur matbutikerna kan bli en mötesplats.

Se filmen HÄR!

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Måltider och Trend

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.