De är Årets Impact Maker: Innoscentia AB

Nu är vinnaren av Årets Impact Maker utsedd: Innoscentia AB, som utvecklar smarta etiketter för livsmedel som kan minska matsvinnet genom hela livsmedelskedjan.
– Det är en liten etikett som har stor impact, säger Emma Åksson, produktchef på Innoscentia.

Innoscentia får priset för sitt innovativa arbete att utveckla sensorbaserade etiketter för livsmedel. Det handlar om en högteknologisk innovation där etiketterna, med hjälp av gasutvecklingen i förpackningen, mäter livsmedlets faktiska status vilket möjliggör kommunikationen av en dynamisk hållbarhetstid.

– Med hjälp den här tekniken kan man minska matsvinnet både i butiken och hemma hos konsumenterna, säger Erik Månsson, vd på Innoscentia.

Etiketten, som finns i både analog och digital form, placeras inuti matförpackningen och är ett betydligt mer exakt redskap jämfört med den vanliga ”bäst-före-märkningen”.

Tekniken har redan testats i handeln, initialt på färskpackade köttprodukter hos en av de större butikskedjorna.

– Vi börjar med köttet eftersom det är där vi verkligen kan göra skillnad. Dels är kött en högvärdesprodukt som gör att svinnet blir ganska dyrbart, dels är kött det livsmedel som har störst påverkan på miljön, säger Erik Månsson, som tror och hoppas att etiketterna kan lanseras kommersiellt under nästa år.

– Vi gratulerar Innoscentia och ser fram emot att följa dem framåt, säger Elén Faxö, ledamot av styrelsen för Livsmedel i fokus.

De tre finalisterna Mycorena, Norbite och Innoscentia fick pitcha sina koncept på scenen på Livsmedelsdagarna inför cirka 300 deltagare och en investerarjury. I juryn ingick Anders Jacobson, Crosslight Partners, Helen Tafflin, Almi Invest GreenTech, Marika King, PINC Paulig incubator och Jakob Söderström, Lantmännen.

Årets Impact Maker är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset är ett samarbete mellan Vinnova och nätverket Livsmedel i fokus.
– Vi är väldigt glada för den uppmärksamhet och det stora antalet nomineringar vi fick in till årets tävling. Det var en stark uppställning med innovativa koncept som lovar gott inför matsystemets framtid, säger Jesper Orhammar, handläggare hälsa på Vinnova.

Dela

Fler nyheter i Människor och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.