Greenfood lanserar nytt varumärke för grön mat i farten

När försäljningen av plocksallader rasar på grund av corona satsar Greenfood på ett nytt grepp och lanserar varumärket Greendeli, med färdigpackad mat att ta med i farten.
– Det här är bara början, säger David Bennertun, vd på Greendeli.

Greenfood, som bland annat driver Picadeli, gör nu sin största satsning hittills inom den växande kategorin konsumentpackad food-to-go och lanserar varumärket Greendeli.

Det innebär en helt ny varumärkesidentitet och ett sortiment som är fem gånger större än tidigare och som består av mat med smaker inspirerat från världens olika kök. Inledningsvis lanseras 52 olika produkter varav många är vegetariska, men sortimentet ska växa och utvecklas framöver.

– Vi vill göra det enklare för konsumenter att hitta god och smakrik mat som underlättar i deras hektiska liv, säger David Bennertun, vd på Greendeli.

Det nya sortimentet, som lanseras både i Sverige och Finland, består bland annat av lager-på-lager sallader, skurna wraps, matiga mackor, frukostmat, trendiga bowls och skuren frukt.

Först ut är Reitan som lanserar Greendeli på samtliga Pressbyrån och 7-eleven i Sverige. Produkterna återfinns även på en del Coop-butiker, Shell, Circle K, och i vissa Picadelidiskar.

– Vi har lagt mycket tid och energi på att undersöka vad dagens konsumenter efterfrågar och hur de gör sina val. De vill ha en tydlig design som gör det lätt att förstå vad produkten smakar, de vill också se produkterna i förpackningen och samtidigt ha fler vegetariska alternativ. Men framförallt så måste det vara gott och därför har vi tillfört mer mod i våra smaker, säger David Bennertun.

Produkterna är designade så att de är lätta att hitta ”på tio meters håll” och samtidigt gör det enkelt för konsumenten att navigera framför butikshyllan. Sortimentet ska tilltala både ungdomar på jakt efter en frukost eller lunch, affärsmän som vill äta något snabbt mellan möten eller den som vill äta en måltid efter träningen.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Måltider

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.