Livsmedelsdagarna i ny form: ”Vi utmanar deltagarna”

I år flyttar Livsmedelsdagarna ut på nätet i stället för att arrangeras i Tylösand. Temat är ”Innovation och hållbarhet – post corona”.
– Programmet har nog aldrig varit mer aktuellt och relevant, säger Anna-Karin Karlsson, ordförande i nätverket Livsmedel i fokus som står bakom eventet.

Livsmedelsdagarna, som egentligen skulle ägt rum i Tylösand 9-11 september, transformeras i år till ett digitalt heldagsevent som livesänds från Moderna muséet i Stockholm torsdagen den 10 september.

– Vi skulle så gärna vilja genomföra Livsmedelsdagarna precis som vanligt eftersom vi vet att det har ett stort värde att träffas fysiskt, och inte minst nu efter den här våren. Vi väntade därför in i det sista med att fatta det här beslutet men dagarna ligger tyvärr lite för tidigt i september för att det skulle vara möjligt, säger Anna-Karin Karlsson.

Men att ställa in Livsmedelsdagarna var aldrig aktuellt. I stället blir det ett komprimerat program som är väl anpassat till den nya formen.

– Vi har ett superaktuellt och relevant program med fantastiska föreläsare. Det blir en givande mix av spänstiga föredrag, en spännande paneldebatt och givande gruppdiskussioner under digitala fikapauser. Vi planerar även för att genomföra en ”cook along” under lunchen, som en social mat- och smakaktivitet – om än på distans. I så fall kommer vi att skicka ut råvaror i förväg.

Från två dagar till en – vad har ni plockat bort?

– Vi har utmanat talarna att verkligen plocka fram kärnan i sina presentationer. Vi har tagit bort inspirationstalarna, som låg lite utanför själva temat, och hoppar över pitchtävlingen. Däremot har vi Kinnevik på plats för att berätta om hur de jobbar med startups, och även förra årets vinnare av pitchtävlingen: Mycorena, som ska tala om hur de klarat sig under cononapandemin. Sedan har vi ju tagit bort middagen och dansen också, det var svårt att hitta en ny modell för det, haha.

Hur många deltagare hoppas ni på?

– Vi brukar vara runt 300 personer på plats i Tylösand och nu hoppas vi så klart på minst lika många eller kanske till och med fler, säger Anna-Karin Karlsson, som uppmanar alla som är intresserade av att delta att anmäla sig ”så snart som möjligt”.

Vad ser du själv mest fram emot?

– Det avslutande paneldebatten där vi liksom knyter ihop säcken och funderar på vad tar vi med oss in i framtiden. Corona kommer att påverka branschen i många år och de som är med i panelen representerar hela värdekedjan och sitter liksom mitt i smeten och har bra koll framåt.

Men 2021 flyttar Livsmedelsdagarna tillbaka till Tylösand igen.

– Det är ett väldigt uppskattat evenemang som arrangerats ända sedan 60-talet. Och ett vinnande koncept ändrar man inte på så lätt.

 

Anmäl dig till Livsmedelsdagarna här!

Dela

Fler nyheter i Corona och Mötesplatser och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.