LivsmedelsFöreningen byter namn – blir Livsmedel i fokus

LivsmedelsFöreningen byter namn och blir Livsmedel i fokus.
– Äntligen kan vi föra ihop alla våra erbjudanden under ett gemensamt paraply, säger Anna-Karin Karlsson, ordförande för nätverket som vänder sig till alla som är verksamma inom hela livsmedelskedjan.

Från och med nu blir Livsmedel i fokus det nya namnet för branschföreningen – eller nätverket – som startade redan 1953.

– Det är en efterlängtad lansering som vi i styrelsen har arbetet med i ett och ett halvt år, och där våra medlemmar också varit med och tyckt till, säger Anna-Karin Karlsson.

Varför byter ni namn?

– Det är mycket mer än bara ett namnbyte. I dag handlar det mesta om att skapa värden och tydlighet och vi vill både öka fokus på vad vi som branschnätverk erbjuder och står för.

Därför lanseras även en ny logotyp och en ny hemsida – en modern plattform där såväl formspråk som innehåll ska återspegla nätverkets ambitioner och där färgerna drar mot olika nyanser av grönt.

– Våra ledord är kunskap, innovation och framtid men vi vill även lyfta fram mer mjuka värden som vikten av gemenskap och möjligheten att nätverka. Vi tycker att vi har hittat en bra balans i allt detta, säger Anna-Karin Karlsson.

Blir det inte förvirrande när nätverket och tidningen heter samma sak?

– Tvärtom, vi ser det som ett namn – en kanal. Eftersom tidningen Livsmedel i fokus både är välkänd och väldigt uppskattad landade vi i att det är ett namn som fungerar som paraply för allt annat vi gör.

Vad är det ni erbjuder?

– Vi är ett kunskapsnätverk för alla som arbetar i hela livsmedelskedjan. Och som arrangerar konferenser som Livsmedelsdagarna i Tylösand, seminarier, studieresor, erbjuder mentorskap och andra aktiviteter med syfte att ge deltagarna värdefull kunskap och tillfälle att skapa nya kontakter. Vårt medlemslöfte är att alla alltid ska få med sig något nytt och att vi ska bidra till att branschen utvecklas. Det sätter så klart press på oss i styrelsen och på kansliet, och vi har stora ambitioner framåt.

Vad blir det för skillnad för medlemmarna?

– Vi hoppas att det blir lättare att både hitta till oss och förstå vad vi erbjuder när det är en enda och tydlig väg in till oss. Vår målsättning är så klart även att det ska bli lättare att rekrytera nya medlemmar. Ju fler vi är, desto större skillnad kan vi göra – tillsammans, säger Anna-Karin Karlsson.

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Trend

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.