Ny rapport: Järnbrist, import och hungriga skolbarn

Hur ska skolmåltiden kunna bidra till en positiv samhällsutveckling, ökad beredskap och grön omställning samtidigt som maten är näringsrik och gästerna blir mätta och nöjda? En ny rapport från PLATE försöker ge vetenskapliga svar på en lång rad komplexa frågor.

Många offentliga måltidsverksamheter arbetar aktivt med att ställa om till mer klimatsmarta och växtbaserade måltider, något som kan vara utmanade på många sätt. Såväl matgäster som föräldrar, pedagoger, lokalpolitiker och olika intressenter kan ifrågasätta om man verkligen blir mätt av vegetarisk mat, om ungdomar får i sig tillräckligt med järn och huruvida det är förenligt med ökad svensk livsmedelsförsörjning och beredskap?
Därför har Forskningscentrum för resilienta måltider, PLATE, samlat svaren på de vanligaste frågorna i en ny rapport, som vänder sig till kostchefer, måltidsansvariga, kockar och andra som i sin vardag möter frågor om klimat, hälsa och hållbarhet kopplat till mat.
– Oro vid förändringar i kosten är fullt förståelig. De som arbetar med den här omställningen i praktiken behöver ha kunskapen samlad på ett ställe för att kunna möta oro och motstånd med sakliga svar, och det är det vi har försökt bidra med, säger Elin Röös, forskningschef för PLATE och universitetslektor vid Sveriges lantbruksuniversitet.
I rapporten behandlas frågor om smak och mättnad, protein och järn, biologisk mångfald och import, och vad en mer klimatsmart kost egentligen innebär för livsmedelsberedskapen. Här ges både korta och längre svar, vilka bygger på tillgänglig vetenskaplig kunskap och sammanställningar från myndigheter.
– En välkomponerad, mer växtbaserad kost är förenlig med god hälsa för de allra flesta. Men det finns näringsämnen som kräver extra uppmärksamhet, och den kunskapen är viktig för dem som planerar måltider i stor skala, säger Hanna Eneroth, forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, samt nutritionist och risk- och nyttovärderare på Livsmedelsverket.

HÄR kan du ta del av rapporten i sin helhet!

Dela

Fler nyheter i Forskning och Hälsa och Hållbarhet och Måltider

Livsmedelsindustrin sätter nya mål för bättre matvanor: ”En vitamininjektion”

Livsmedelsindustrin har satt upp nya frivilliga åtaganden och mål för mindre salt i charkuterier och förpackade måltider.
– Modellen gynnar folkhälsan samtidigt som det inte stör konkurrenskraften, säger Elisabet Rytter, nutritions- och forskningsexpert på Livsmedelsföretagen.

Gå med i nätverket idag!

Så håller du dig uppdaterad, utvecklas genom inspirerande event och får ta del av ett starkt branschnätverk med träffar och after works.