Matpriserna fortsätter att öka: ”Det är som en snöboll”

Förra året blev maten i över 15 procent dyrare i genomsnitt, vilket är den högsta ökningen på 40 år. Enligt Ulf Mazur, grundare av jämförelsetjänsten Matpriskollen, kan det vara de växtbaserade produkterna som kommer att öka mest i pris under 2023.

Matpriserna kommer att fortsätta att stiga i år, om än i en något lägre takt än under 2022. Det beror på att vissa kostnadsökningar som drabbat livsmedelsföretagen fortfarande inte nått ut till kunderna.
– Det är som en snöboll som började rulla på oss konsumenter under 2022 och sedan har det bara fortsatt, säger Ulf Mazur, grundare av jämförelsetjänsten Matpriskollen, i en intervju med Ekot.

Det är de varor som ännu inte gått upp i pris som kommer att driva prisutvecklingen i år; hit hör bland annat olika växtbaserade produkter, enligt Ulf Mazur.

Att priserna på olika varor ökar i olika takt beror på att det tar tid för producenterna att förhandla med nya priser med butikskedjorna. En konsekvens av detta är att kedjorna egna märken ökade mer i pris under förra året, eftersom det då är en part mindre att förhandla med.

Men detta kan komma att jämnas ut nu i år.
– Jag tror att det är en fördröjningseffekt som vi ser. Under 20203 måste många av märkesleverantörerna få igenom sina prishöjningar, säger Ulf Mazur till Ekot.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.