Vodkajättens innovativa förpackning: “Absolut paper”

Absolut kan som första spritleverantör erbjuda en pappersflaska som kan återvinnas som papper och som klarar 40 volymprocent alkohol. Det handlar om en pappersflaska som görs av 57 procent FSC-märkt papper och en skyddande barriär bestående av 43 procent plast.

Nu släpper Absolut sin senaste förpackningsinnovation: ”Absolut Paper” på den svenska marknaden. Flaskan kommer att finnas tillgänglig på barer och i en begränsad upplaga om 15 000 flaskor även på Systembolaget.
Ambitionen är att hitta fler hållbara förpackningslösningar och minska miljöpåverkan på global nivå.
– Även om utvecklingsarbetet är halvfärdigt är planen helklar – flaskan ska bli 100 procent biobaserad, säger Elin Furelid, förpackningsdirektör på Absolut.
Genom att släppa en första version av Absolut Vodka i en pappersbaserad flaska bjuder man nu in till feedback om hur flaskan klarar sig igenom hela värdekedjan ­och hur den tas emot av konsumenterna.
– Konsumentbeteende är en av våra viktigaste faktorer när vi utvecklar nya produkter globalt. Vi tror på olika typer av förpackningar för olika marknader, baserade på både infrastruktur för återvinning och konsumenters behov.
Absolut är en del av ”The paper bottle initiative”, ett samarbete mellan Pabocotm och globala varumärken som The Coca-Cola Company, Carlsberg, P&G och L’Oréal. Tillsammans arbetar aktörerna industri- och kategoriöverskridande för att hitta innovativa och hållbara förpackningar.

 

Dela

Fler nyheter i Dryck och Förpackning

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.