I krisens spår: Mylla vill skapa en matrevolution

En kaxig uppstickare som utmanar dagligvaruhandelns oligopol genom att kapa mellanhänderna. Syftet med den digitala marknadsplatsen Mylla mål är att bygga relationer som i sin tur ger matproducenterna vettigt betalt.

Höga matpriser och svenska bönder och matproducenter som går på knäna. Kostnadskrisen och lågkonjunkturen har ökat behovet av alternativa vägar för försäljning och distribution av svenska och lokala matvaror.
– Vi vill förändra hela livsmedelssystemet genom att skapa förutsättningar för producenter och leverantörer att ta sig ur grossisternas och dagligvaruaktörernas olönsamma klor, säger Jens Thulin, klimatcertifierad köttbonde som grundat Mylla tillsammans med entreprenören Rickard Sandahl.
Det är en skånsk startup där bönder och andra matproducenter kan sälja sina varor direkt till konsumenter via e-handel. Och som har gett sig sjutton på att förflytta makten från ett fåtal aktörer i mitten till producenter och konsumenter i kedjans ytterkanter.
– Det är helt galet att mellanhanden som köper grödorna har högre marginaler än odlaren. Det är ett både orättvist och förlegat system som är på väg att döda förutsättningarna för fortsatt matproduktion i Sverige.
Målet med Mylla är att bli Sveriges största digitala marknadsplats för livsmedel och så småningom täcka hela landet.
– Än så länge är vi pyttesmå. Vi räknar med att sälja för 15 miljoner kronor i år men siktet är inställt på att bli en miljardaffär inom några år, säger Jens Thulin.
I dag levererar man inom hela Skåne samt storstadsregionerna runt Stockholm och Göteborg, vilket innebär att man kan nå över två miljoner presumtiva hushåll.
Engagemanget för affärsidén växer, inte minst sedan grundarna medverkade i Draknästet tidigare i år. Dessutom hörde 200 nya producenter av sig med intresseanmälan efter programmet.
– Vi för dialog med ett 20-tal nya investerare som tror stenhårt på idéen men som är mer avvaktade i rådande marknadsläge. Det är tufft att få in nytt kapital just nu men vi märker tydligt hur det bubblar i hela kedjan. Det är många som vill se en förändring.
Hur mycket mer får bonden behålla med er modell?
– Det är svår att svara på men producenten får i alla fall rätt betalt eftersom de sätter sin priser själva, säger Jens Thulin.
Nyckeln till framgång handlar om att lösa logistisk och lager, som just nu kostar mycket eftersom det handlar om små volymer.
– När de stora producenterna vågar flytta över till oss och vågar äventyra sina befintliga avtal – då har vi skapat förändring på riktigt.
På Mylla ser man, trots lågkonjunkturen, en ökad efterfrågan av svenska råvaror i säsong.
– Även om betalningsviljan är lägre just nu så ökar medvetenheten om vikten av beredskap och svensk livsmedelsförsörjning. Det handlar inte längre om att stötta en bonde utan om att säkra upp för framtiden även för sig själv.

Ett liknande upplägg som Mylla har finns på fler håll i landet. Matvärden, en ideell sammanslutning av producenter i Gävleborgs län, är ett exempel, liksom Dellback.se i Västerås.

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.