Lucköppning – därför är adventskalendern ett tacksamt format

Adventskalendern är en både älskad och lönsam tradition, inte minst för livsmedelsbranschen. För i dag hittar man inte bara choklad och godis bakom luckan utan allt från ost och gröt till kaffe och vin.
–Det är ett tacksamt format, säger konsumtionsforskaren Magdalena Petersson Mc Intyre.

På torsdag är det 1 december och därmed dags för lucköppning i väldigt många hem. Och nu för tiden vet uppfinningsrikedomen på kalenderfronten inga gränser; såväl utbudet som försäljningen växer stadigt.
Och vad många företag vittnar om är att det bästa med kalenderformatet är att det inte kannibaliserar på övrig försäljning inför jul. Det handlar i stället om ren merförsäljning.

Medan tidigare adventskalendrar mest riktade sig till barn har dagens kalendrar ingen övre åldersgräns. Tvärtom är det många av produkterna som uttalat riktar sig till vuxna i och med att de exempelvis innehåller alkohol och/eller gräver ett ganska djupt hål i plånboken.
Detta är något som Magdalena Petersson Mc Intyre, docent och forskare vid Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan i Göteborg, tror beror på ett ökat intresse för premiumprodukter.
− Adventskalendrarna är ett tacksamt format som kombinerar smakportioner med fokus på att du ska unna dig själv något fint eller belöna dig med konsumtionsvaror. Det är ett meningsskapande inom lyxsegmentet – till sig själv eller till sin partner – som i vår individualistiska samtid blivit viktigt, säger hon.
Det handlar även om att tillfredsställa behovet av mångfald. Varför nöja sig med ett slags kaffe eller en sorts dessertost när du kan få 24 olika?

Men en adventskalender måste ju inte innehålla (ätbara) produkter utan kan ju även vara något helt annat. Som exempelvis den den “levande julkalender” som Lokalproducerat i Väst tagit fram i samarbete med småskaliga livsmedelsproducenter i Västra Götaland, för att visa både bredd och spets och där det övergripande temat för i år är ”Julens oväntade smakmöten”.
Eller den kalender som Brödinstitutet kört i ett par olika varianter under ett par års tid, fyllda med fakta och filmer där diverse matmyter krossades på löpande band.
– De har varit väldigt framgångsrika och setts av nästan en miljon tittare varje år, säger Maria Sitell, kommunikationschef på Brödinstitutet.

Första gången som något som liknar en julkalender konstruerades var i Tyskland i slutet av 1800-talet, då en pojke som hette Gerhard Lang fick en bit kartong med 24 kakor på av sin mamma – en för varje dag fram till julafton. När pojken växt upp och blivit affärsman lät han runt år 1920 trycka upp den första kommersiella adventskalendern med bilder bakom en lucka.

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.