Nätjätten är här – i dag lanserar Amazon sin svenska sajt

Spekulationerna är över, i dag lanserar Amazon sin svenska nätbutik. Livsmedel i fokus tar hjälp av Patrik Muller, e-handelsexpert på Nets, för att reda ut vad det innebär för digital handel med mat och för svenska livsmedelsproducenter.

I början på augusti bekräftade Amazon att de planerade att släppa sin e-handel i Sverige under domänen amazon.se. Sedan dess har det spekulerats kraftigt i när själva lanseringen skulle ske. Många har pratat om att strax före Black Friday eller i god tid inför julhandeln.

I dag lanserar nätjätten sin svenska sajt.

– Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag, säger Alex Ootes, vice president för europeisk expansion hos nätjätten.

– Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på.

På sajten framgår det att de flesta paket levereras med Postnord. I ett pressmeddelande utlovar Amazon svenskarna ”fri frakt för beställningar över 229 kronor, bekväma returer och en svensk kundtjänst”.

Men vad innebär detta för svenska e-handlare?

Frågan går till Patrik Muller, e-handelsexpert på Nets:

– Jag är återhållsam när det gäller att peka ut Amazon som ”den stora stygga vargen” som förändrar hela spelplanen. De är ju redan här, många handlar redan från dem i dag. Skillnaden är att det nu blir leveranser från Eskilstuna i stället och som går snabbare, plus att kunderna får ta del av deras lojalitetsprogram Prime, säger han.

Kan det vara en möjlighet för svenska livsmedelsföretag?

– Amazon i första hand är en möjlighet för mindre aktörer som har svårt att komma in i dagligvaruhandeln och samtidigt inte har möjlighet att bygga upp egen e-handel. Men för dem som redan har starka varumärken är det bättre att sälja direkt till konsument. Amazon tar så mycket som 15 procent av försäljningsvärdet och det kan vara tufft om man redan har snäva marginaler. Men för leverantörer som vill slå internationell kan det absolut vara en bra väg ut.

Innebär det ett hot mot svenska producenter?

– Nej, konsumenternas kärlek till hemmamarknaden kommer inte att trumfa priset i någon större utsträckning. Ett bra exempel på det är Lidl, som ju började med ganska få svenska varor i sortimentet men som utökat den andelen hela tiden – och som är väldigt noga med att framhålla det.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.