– I bästa fall kan vi knyta ihop en hel värdekedja, säger produktionschefen Jörgen Forsberg.
29 september 2022
Det statliga forskningsinstitutet RISE ska tillsammans med en rad aktörer undersöka möjligheten att få fram ett cirkulärt, hållbart och resurseffektivt användande av uttjänt jäst som komponent i biobaserade material och produkter.
Förutom Spendrups Bryggeri deltar även Ragn-Sells Recycling, Akzo Nobel Adhesives, Byggelit och DS Smith Packaging Sweden i samarbetet, som sker inom det strategiska innovationsprogrammet BioInnovation – en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.
– Uttjänt jäst är en proteinrik restström som kontinuerligt uppstår i vår ölbryggning. Den har traditionellt gått till bönder där den använts som grisfoder eller som jordförbättring, men i det här projektet ska vi utforska om det också finns andra användningsområden. I bästa fall kan vi knyta ihop en hel värdekedja där lim skapas från vår jäst, som sedan kan användas till våra förpackningar, säger Jörgen Forsberg som är produktionschef på Spendrups Bryggeri i Grängesberg.
Under projektets gång kommer restströmmen av jäst att undersökas på olika sätt för att man ska kunna fastställa vilka delar av biomassan som skulle kunna användas till ett biobaserat lim för wellpappförpackningar och spånskivor – och hur det i så fall ska göras. Dessutom ska produktens miljöpåverkan analyseras ur alla tre hållbarhetsperspektiv: miljömässigt, ekonomiskt och socialt.
– Vi vill utveckla biobaserade alternativ till dagens fossilbaserade och mer resurskrävande limmer. Projektet är ett första steg för effektivt nyttjande av jästrestströmmar. I en förlängning är det också intressant att titta på hur vattnet och lösta näringsämnen skulle kunna tillvaratas och om det utvunna proteinet skulle vara lämpligt som foder, säger Marielle Henriksson, projektledare från RISE.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Forskning och Värdekedjan
Människor Måltider Värdekedjan
Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker
Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.
25 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.