Nu är fikastunden den nya klimatboven

Det eviga kaffedrickandet kan vara en nästan lika stor klimatbov som att äta rött kött, enligt forskare vid Stockholms universitet. Men Sveriges marknadsledare Löfbergs tar uppmärksamheten med ro.
– Det handlar om att välja rätt, säger kommunikationschefen Anders Thorén.

Fikat är inte bara en avkopplande stund, det är också en klimatbov. Inte minst för oss svenskar som i snitt dricker tre koppar kaffe per dag.
Det menar forskare vid Stockholms universitet som just nu undersöker svenska fikakulturens påverkan på klimatet.
– Fikat är så romantiserat att vi vägrar prata om dess baksidor, säger forskaren Anne Charlotte Bunge vid Stockholm Resilience Center på universitetet till Vetenskapsradion i P1, och fortsätter:
– För att odla kaffe behöver man jättemycket land. Tittar på klimatpåverkan som kommer från kaffeproduktion så kommer det direkt efter rött kött.
På Löfbergs tycker man att det är bra att kaffets klimatpåverkan uppmärksammas:
– Det visar hur viktigt detta med kaffe faktiskt är. Vårt ansvar som kaffeproducent är att bidra med positiv påverkan, framför allt vad gäller själva odlingarna. Konsumenternas ansvar är att välja att köpa kaffe som är odlat på ett schysst sätt, säger Anders Thorén till Livsmedel i fokus.
Löfbergs bedriver många utvecklingsprojekt i kaffeodlande länder för att öka hållbarheten.
– Man ska komma i håg att kaffeproduktionen betyder väldigt mycket för försörjning och arbetstillfällen i de här länderna.
Vi svenskar ligger i tätstriden bland världens mesta kaffedrickare. Vad tror du om att försöka halvera mängden?
– Det tror inte jag är rimligt, kaffet har så många positiva värden – inte minst socialt. Däremot svinnas mycket kaffe, vilket är ett enormt slöseri. Drick upp det du häller upp så blir fikat mer hållbart.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.