Max söker testätare för att minska klimatavtrycket
Hur känns det att redan i dag äta inom 2050 års klimatbudget? Det ska Max Burgers ta reda på med hjälp av en hugad testätare.
Hur känns det att redan i dag äta inom 2050 års klimatbudget? Det ska Max Burgers ta reda på med hjälp av en hugad testätare.
Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.
Förbrukat odlingssubstrat från kommersiell svampproduktion kan bli en kraftfull resurs inom trädgårdsodling – för exempelvis jordgubbar – som minskar behovet av både torv, konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Det visar forskare från SLU i en nyligen publicerad studie.
Nya förpackningsdirektiv är på gång, vilket livsmedelsbranschen redan jobbar hårt med. De nya plastkorkarna som sitter fast är bara ett exempel. Frågan är bara om möjligheten att återvinna går ut över funktionaliteten?
Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.
I år delas startup-priset Impact Maker Award ut för fjärde året i rad. Hittills har tre innovativa startups som på flera sätt bidrar till en bättre livsmedelsindustri tilldelats priset och vinsten på 100 000 kronor. Förra året gick vinsten till Nordic Seafarm, som satt tång på kartan som en växtbaserad proteinkälla med framtidspotential.
Den finska regeringen har beslutat att höja momsen på godis och choklad. Ett diskriminerande beslut menar Fazer, som nu överväger avbryta bygget av en ny konfektyrfabrik.
Simone Margulie, i dag vd för Hemköpskedjan, blir ny vd och koncernchef för Axfood. Det innebär även att det för första gången i historien är tre kvinnor i toppen för Sveriges största dagligvarukedjor.
Regeringen ger Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll ska informera konsumenter om ursprungsland för kött.
– Många konsumenter vill göra medvetna val, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.
Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.